lionsdivehotelcuracao.nl en de websites die onderdeel zijn van Luxurytrips CV maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technologieën. lionsdivehotelcuracao.nl gebruikt functionele en analytische cookies om je een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentiecookies, zodat jou relevante en gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond buiten de websites van Luxurytrips CV. Jouw internetgedrag buiten de websites van Luxurytrips CV kunnen ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Daarmee kunnen deze derde partijen ook een (interesse)profiel creëren, wat ze voor ons en voor hun eigen advertentiedoeleinden kunnen gebruiken. Door hiernaast op akkoord te klikken geef je toestemming voor het gebruik van Luxurytrips CV analytische, advertentie en tracking cookies, inclusief de cookies van derde partijen. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid
088 - 02 43 530
-->

Weer op vakantie: Vertrek Schiphol, Covid-19 en uw boeking

Drukt op Schiphol:
Kom maximaal 4 uur voor je vlucht vertrekt naar Schiphol

Vlieg je vanaf Schiphol? Ga dan licht bepakt op reis en ga efficiënt met je bagage om. Als je met ruimbagage reist, helpt het als je daar ook al je spullen uit je handbagage in stopt. Reis je alleen met handbagage? Dan vragen we je vriendelijk niet meer dan één stuk bagage mee te nemen en je (rol)koffer in ieder geval thuis te laten.

We begrijpen dat je vanwege de drukte op de luchthaven graag ruim op tijd naar Schiphol komt. Houd er rekening mee dat je vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom bent in de vertrekhal. Zo help je ons de rijen voor de incheckbalies en de security controle beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.

Advies
Komende zomer wordt het druk op Schiphol. De luchthaven Schiphol probeert er voor te zorgen dat de overlast voor passagiers zo beperkt mogelijk zal zijn.
Langere wachttijden zullen op bepaalde dagen onvermijdelijk zijn. Met jouw hulp kunnen we de overlast verminderen.

Wij vragen je hiervoor het volgende:

1) Kom op tijd maar niet te vroeg. Hoe laat je op Schiphol wordt verwacht verschilt per vlucht. Je luchtvaartmaatschappij geeft van te voren aan hoe lang van te voren je wordt verwacht. Op de app van Schiphol of https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag kan je zien hoe druk het wordt. Kom niet uren eerder aan dan wat je luchtvaartmaatschappij adviseert, want dan is de security controle of de incheckbalie nog niet open voor jouw vlucht en zorg je er voor dat de rijen nodeloos langer zijn. Schiphol laat daarom op dit moment alleen passagiers toe tot de vertrekhal die binnen 4 uur vliegen.
2) Check online in voor je vlucht Bij veel Airlines kun je thuis alvast online inchecken. Dat scheelt tijd bij de incheckbalies.
3) Beperk je handbagage en beperk het tot 1 tas. Let goed op wat je wel/niet in de handbagage mag mee nemen ( https://www.schiphol.nl/nl/pagina/wat-mag-in-handbagage/) en voorkom zo extra werk voor het beveiligingspersoneel. Je hoeft op Schiphol geen vloeistoffen of elektronica uit je tas te halen; laat dat er dus in.
4) Volg aanwijzingen op. Personeel van Schiphol maar ook medewerkers van je luchtvaartmaatschappij worden geïnformeerd op welke wijze de passagiers het beste geleid kunnen worden. Dit kan b.v. in hal 1 anders zijn dan in de andere hallen. Ga niet in discussie, maar volg zo goed als kan de aanwijzingen op.
5) Blijf vriendelijk en aardig. De medewerkers op Schiphol doen hun best, maar er zijn deze zomer nu éénmaal heel veel mensen die een vliegreis maken. Blijf daarom vriendelijk en aardig. Met jouw medewerking kan je bezoek aan Schiphol snel en efficiënt verlopen.

Ook al zijn de meeste coronamaatregelen niet meer van toepassing op Schiphol, Covid heeft nog steeds invloed op reizen met het vliegtuig.
Om jouw reis via Schiphol veilig en verantwoord te laten verlopen, hebben we op deze pagina de belangrijkste maatregelen en adviezen voor je verzameld. Fijn als je hier rekening mee houdt.

Lange wachttijden, wees op tijd
Er zijn op dit moment inderdaad lange wachttijden op Schiphol door allerlei (personeels)zaken die spelen. Vooral de security-check levert vertraging op. Via de website geeft Schiphol de verwachte drukte op uw reisdag.
Het advies is om ruim van tevoren op Schiphol aanwezig te zijn. Schiphol geeft aan dat u vanaf 4 uur voordat uw vlucht vertrekt welkom bent in de vertrekhal. Het is uw verantwoordelijkheid om ruim op tijd aanwezig te zijn. Mist u dan toch nog uw vlucht, dan kunt u de reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij hier niet voor aanspreken.

Vlucht gemist?
Mist u uw vlucht en was u goed op tijd? Als dit is te wijten aan zaken die onder de verantwoordelijkheid van Schiphol vallen, dan kunt u alleen Schiphol aanspreken voor schadevergoeding, zoals het betaalde ticket en de overige kosten, bijvoorbeeld voor het gemiste hotel of de huurauto is niet meer beschikbaar. De luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie kunt u hiervoor niet aanspreken. Zij kunnen hier namelijk geen invloed kunnen uitoefenen en kunnen zich beroepen op overmacht. Dat is anders als er bijvoorbeeld een geplande staking is van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij. Daar is de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie wel verantwoordelijk voor.

Meer informatie over schade claimen van luchthaven
Wanneer is de luchthaven aan te spreken?
De luchthaven is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de luchthaven. De luchthaven moet zorgen voor een goede gang van zaken op de luchthaven en, voor zover mogelijk, op tijd maatregelen nemen om chaos, vertragingen en annuleringen te voorkomen. Je mag er als passagier van uitgaan dat je onder normale omstandigheden je vlucht kunt halen als je op tijd op de luchthaven bent. Mis je de vlucht toch? Dan is de oorzaak van belang. Je moet aantonen dat de luchthaven voor deze oorzaak aansprakelijk is. De luchthaven moet verwijtbaar hebben gehandeld (onrechtmatige daad) als gevolg waarvan je de vlucht hebt gemist.

Overmacht
De luchthaven is niet aansprakelijk als er sprake is van overmacht. Er is overmacht als de luchthaven zelf niets aan de vertragingen kan doen, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden. De luchthaven moet overmacht zelf aantonen.

Wat moet je bewijzen?
Je moet bewijzen dat de luchthaven aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad. Je moet aantonen dat van het missen van je vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check.

Je moet bewijzen wat je schade is. Dat kan het bedrag van de gemiste vlucht zijn, maar ook bijvoorbeeld het hotel waar je nu geen gebruik van kunt maken, je huurauto of andere kosten die nu voor niets zijn gemaakt zoals vervoerskosten. Bewaar bonnen en zorg dat je bewijs hebt van de kosten die je wilt verhalen.

Heb je je vlucht gemist? Dan moet je ook bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto (+ klok) op het moment van arriveren op de luchthaven.

De luchthaven aanspreken
Stel de luchthaven schriftelijk aansprakelijk voor je geleden schade. Geef hierin aan:

• je persoonsgegevens
• vluchtnummer en datum
• reden waarom je de luchthaven aansprakelijk stelt
• bewijs dat je op tijd aanwezig was en bewijs van je schade

Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Leg uw zaak dan ter beoordeling voor aan uw rechtsbijstandsverzekering.



Alphen aan den Rijn – 08-06-22

Actuele maatregelen op Curaçao
Corona is ook op Curacao goed onder controle en toerisme is mogelijk. Wel zijn er nog een aantal zaken die we voor vertrek moeten regelen:

Maatregelen op Curacao
alle corona-maatregelen zijn miv 23 maart 2022 vervallen.
Dat betekent o.a.:
• Geen test meer nodig, ook niet voor de (terug)reis van Curacao naar Nederland.
• Geen mondkapjes meer: formeel nog wel in het vliegtuig maar KLM en TUI hebben aangegeven niet hierop te handhaven.
• Geen verplichte social distancing of samenscholingverbod.
• Per 4 mei 2022 is ook de eis voor een goede reisverzekering vervallen.
• Per 5 juni 2022 is de eis voor het invullen van de Passenger Locator Card (PLC) vervallen.

Wat moeten reizigers regelen voor vertrek?
Voor alle internationale bezoekers die naar Curaçao reizen, moet het Digital immigrations card (DI card) worden ingevuld binnen 48 uur voor vertrek invullen. www.dicardcuracao.com.

Hoelang blijven deze verordeningen van kracht?
Voor informatie over reisadviezen naar uw bestemming, raadpleeg Nederland Wereldwijd klik hier. Meer info:https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/curacao/reizen/reisadvies
Note: de maatregelen kunnen gewijzigd zijn op het moment dat u op vakantie gaat. Kijk voor meer info op www.curacao.com voor de actuele stand van zaken, of deze website van Curaçao: https://gobiernu.cw/nl/corona-reizen-naar-Curacao.

TERUGREIS NAAR NEDERLAND:
Reis je van Curacao naar Nederland, dan is het va 23-03-2022 niet meer noodzakelijk om een coronabewijs te tonen. Quarantaine is niet nodig.

REIS VERZEKERING EN ZIEKTE KOSTEN VERZEKERING:
Wij raden u tevens aan om uw reisverzekering te checken op Corona dekking, tevens dient u een ziektekostenverzekering te hebben.


Op vakantie en reismogelijkheden naar Aruba, Bonaire of Curaçao?

Wij volgen de ANVR richtlijnen en het reisadvies van Buitenlandse Zaken

Wat betekenen de kleuren van het reisadvies van Buitenlandse Zaken voor mijn reis?
Luxurytrips volgt de reisadviezen die worden uitgebracht door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Bij de kleur rood (niet reizen) of oranje (alleen noodzakelijke reizen) zal de reisonderneming de reis niet uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.

De klant heeft recht op terugbetaling van alle betaalde bedragen in de vorm van een tegoedbon-voucher, maar heeft geen recht op aanvullende schadevergoeding of zal in overleg met de reisonderneming de reis omboeken.
Een reis- en annuleringsverzekering zal bij rood of oranje over het algemeen ook geen dekking bieden als je toch afreist. Bekijk daarvoor je polisvoorwaarden. Bij de kleur geel (let op, veiligheidsrisico’s) of groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s) kan de reisonderneming de reis uitvoeren en gaat jouw vakantie door. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij geel of groen over het algemeen dekking bieden. Bekijk daarvoor je polisvoorwaarden.

Wie zegt mij dat reizen zonder risico op corona kan naar de diverse landen?
Luxurytrips houdt het reisadvies dat het ministerie van Buitenlandse Zaken afgeeft -o.b.v. overleg met haar adviserende partners zoals RIVM- nauwlettend in de gaten. Bij rood (niet reizen) en oranje (alleen noodzakelijke reizen) zullen reisondernemingen geen reizen uitvoeren; bij geel (let op: veiligheidsrisico’s) en groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s) kunnen reisondernemingen besluiten reizen uit te voeren met inachtneming van maatregelen. Een risico is nooit voor 100% uit te sluiten, maar de reisondernemingen zullen alles in het werk stellen om het risico zo laag mogelijk te houden.

Kijk voor de adviezen per land op https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/vragen-en-antwoorden-reisadviezen-coronavirus

Mijn reis vindt plaats na de openstelling van de grenzen en gaat ook door, maar ik wil (nog) niet op vakantie i.v.m. corona. Mag ik mijn reis annuleren?
Ja, je mag annuleren, maar de kosten daarvoor liggen bij jou als reiziger. Angst is geen reden voor kosteloze annulering.

Mijn reis vindt plaats na de openstelling van de grenzen en gaat ook door, maar ik moet wel rekening houden met verschillende maatregelen die de bestemming van het ontvangende land stelt. Mag ik mijn reis op basis van deze maatregelen kosteloos annuleren?
Ja, je mag annuleren, maar niet kosteloos. We zullen deze maatregelen moeten accepteren als het ‘nieuwe normaal’.

Wat moet ik doen als mijn bestemming een (gezondheids-)verklaring wil dat ik geen Covid-19 heb?
Bij het boeken van een reis bij LUXURYTRIPS stelt de reisonderneming je als klant op de hoogte van de algemene eisen die het bestemmingsland stelt. Na het boeken van een reis ben je zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je de juiste informatie hebt ingewonnen en je moet ook tijdig voor vertrek nagaan of de eerder ontvangen informatie nog klopt. Eventuele kosten die verbonden zijn aan het verkrijgen van een verklaring zijn voor rekening van de klant.

Wat gebeurt er als ik geweigerd word in bus, vliegtuig of cruise als bij controle blijkt dat ik niet voldoe aan de gestelde gezondheidsmaatregelen?
Jij als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Als bus, vliegtuig of cruise jou als passagier weigert mee te nemen o.b.v. de door hen gestelde maatregelen zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor jou als reiziger. Of je daarvoor een beroep kunt doen op je reis- en annuleringsverzekering ligt aan de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

Als ik op de bestemming met een groen- of geelgekleurd reisadvies aan kom en ik word in verband gebracht met corona (mijn gezondheidsverklaring is niet juist, ik word getest en blijk koorts te hebben, ik moet in quarantaine, etc.), wie betaalt de extra kosten?
Jij als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Dus ook voor het hebben van de juiste documenten om een land binnen te komen. En jij bent verantwoordelijk voor je persoonlijke (gezondheids-)situatie. Extra kosten zal je zelf moeten betalen. Of je daarvoor een beroep kunt doen op je reis- en annuleringsverzekering ligt aan de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

Als in mijn hotel op de bestemming met een groen- of geelgekleurd reisadvies iemand (niet van mijn gezelschap) corona blijkt te hebben en ik moet in quarantaine, bij wie liggen dan de eventuele extra kosten en bij wie kan ik mijn niet-genoten vakantiedagen declareren?
Eventuele medische kosten lopen via jouw zorgverzekering. Niet-genoten vakantiedagen kun je mogelijk verhalen op jouw annuleringsverzekering.

Wat gebeurt er als ik op reis ben gegaan naar een land met een geel reisadvies en als ik daar ben, gaat het land op oranje?
De situatie wordt opnieuw bekeken; moet er direct worden gerepatrieerd of kan de vakantie worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen? In de praktijk hangt dit van geval tot geval af. Bij repatriëren volgt dat de reisonderneming de niet-genoten vakantiedagen teruggeeft. Nog vertrekkende reizen zullen tot een bepaalde datum worden geannuleerd.

Wat wordt wel/niet gedekt vanuit de verzekering als een land van geel naar oranje springt?
De vergoeding van spoedeisende medische zorg in het buitenland tijdens vakantie vindt plaats op basis van Nederlandse marktconforme tarieven. Deze buitenlandzorg is dus niet afhankelijk van de ‘kleur’ van een land, maar (zie https://www.zorgwijzer.nl/faq/basisverzekering en je eigen basis verzekering) niet alle kosten zijn hiermee gedekt. Daarom adviseren wij altijd dringend om een goede reisverzekering af te sluiten.
• Is iemand al op bestemming dan blijft de oorspronkelijke dekking van de reisverzekering gewoon van kracht tot de eerst volgende mogelijkheid dat men terug kan reizen. Heeft de klant de medische dekking binnen de reisverzekering (gekozen) dan zal er ook dekking zijn voor medische kosten als gevolg van een Covid-19 infectie.
• Is iemand nog in Nederland dan zijn er doorgaans beperkingen als een consument toch naar de oranje bestemming afreist. Bij de meeste verzekeraars zijn alle kosten als gevolg van Covid-19 dan uitgesloten. Er is dan wel dekking voor medische kosten die niet-Covid-19 gerelateerd zijn en ook bijvoorbeeld voor de bagagedekking. Enkele verzekeraars sluiten alle dekkingen uit als iemand afreist naar een land met code oranje of rood.

Repatriëring moet gesplitst worden in:
• Bij medische noodzaak of overlijden in het land van bestemming:
 Bij wijziging van kleur-code terwijl de klant al op plaats van bestemming is dan blijft de oorspronkelijke dekking gewoon van kracht.
 Bij wijziging van kleur-code terwijl de klant nog moet afreizen: bij de meeste verzekeraars blijft deze dekking van kracht voor niet-Covid-19 gerelateerde zaken. Enkele verzekeraars sluiten alle dekking bij afreizen naar een oranje/rood gebied uit, dus ook medische repatriëring.

• Bij niet-medische noodzaak is er doorgaans geen dekking voor repatriëring ongeacht de kleurcode.